Tandartsassistente Chelsey: Geen dag is hetzelfde als tandartsassistente

Altijd druk en altijd in de weer, dat is tandartsassistente Chelsey. Afdrukken maken van de mond, hechtingen verwijderen en röntgenfoto's maken, ze doet het allemaal. Ze werkt in mei twee jaar bij CDC. Als tandartsassistente is geen dag hetzelfde en dat is nou juist wat Chelsey zo leuk vindt aan haar werk. 'De afwisseling maakt de uitdaging ook groter.'

Assistentie

'De tandarts kan eigenlijk niet zonder assistenten werken,' zo vertelt ze. 'Doordat de tandarts gefocust moet kunnen werken, krijg je als assistente vaak met alles daar buitenom te maken. Je hoofdrol is eigenlijk de tandarts continu ontzorgen.' Echt zo makkelijk dus niet, en essentieel voor een goede tandheelkundige behandeling. 'Als assistente moet je de tandarts altijd een stap voor kunnen zijn voor een goede samenwerking. Je moet het instrument dat de arts nodig heeft al in de handen hebben voordat ze het vragen. Daarom moet je goed de protocollen uit je hoofd kennen en de behandelingen beheersen, anders kan dat niet.'

Angstig

Bang voor de tandarts, veel mensen zullen dat herkennen. Chelsey ziet het bij veel patiënten terug. 'Mensen komen hier heel angstig binnen. Ze durven hun mond niet te openen bij de intake, vaak vanwege slechte ervaringen uit het verleden. We helpen de patiënten van het begin tot het eind door het project. Mensen komen binnen met schaamte en slechte tanden. Door goed naar ze te luisteren en de wensen en mogelijkheden te bespreken, komen we samen tot een oplossing, wat iemands leven echt verandert.'

Mooie ervaringen

Chelsey is elke dag weer blij dat ze mensen kan en mag helpen. 'Ik heb een keer gehad dat een patiënt uit een narcosebehandeling kwam. Hij had een totaalextractie gehad, daarbij worden alle tanden getrokken. Daarna is direct een prothese geplaatst. Het was eigenlijk een hele verzorgde man, zijn gebit was door angst achterstallig. Hij moest het allemaal nog even op zich in laten werken wat er was gebeurd, dus ik bleef bij hem. Hij vroeg of hij zijn gebit al mocht zien. Ik gaf hem de spiegel en de tranen liepen over zijn wangen, zo blij was hij. Echt puur geluk. Een gebit doet dan zoveel voor een mens, dat blijkt dan wel weer.'

Op haar plek

'Ik vind het een super gezellig, maar ook veelzijdig team. Ik assisteer bij alle behandelaren en daarmee ook diverse behandelingen, zoals cosmetische behandelingen, chirurgische behandelingen en narcose behandelingen. Dat maakt mijn werk erg afwisselend en leerzaam. Onder toeziend oog van de tandarts mag ik ook veel zelfstandig doen zoals afdrukken maken, retractie draadjes leggen, noodvoorzieningen plaatsen, röntgenfoto’s maken, hechtingen en tandsteen verwijderen. Er is dus voldoende ruimte om mezelf te ontwikkelen bij CDC. Dat maakt voor mij het verschil met een reguliere tandartspraktijk.’.


Over de schrijver
Dit artikel is tot stand gekomen door Lorette Laumans, marketing manager van CDC. Wij geloven erin dat verhalen van medewerkers met tandheelkundige adviezen en ervaringen van patiënten belangrijk zijn om te delen. Op deze manier laten we zien dat je bij CDC op het juiste adres bent als je voor veel ervaring, deskundigheid én vriendelijkheid kiest.
Reactie plaatsen