01 februari 2022 
2 min. leestijd

CDC en de samenwerking met externe specialismes: “Goede samenwerking helpt bij betere tandzorg”

CDC en de samenwerking met externe specialismes: “Goede samenwerking  helpt bij betere tandzorg”

De specialist vertelt: ‘Goede samenwerking helpt bij betere tandzorg’

Al 25 jaar is Paul Staneke actief in de tandheelkunde. Daardoor kent hij alle ins en outs van het vakgebied. Inmiddels is hij werkzaam bij ProScan, de distributeur van Southern Implants, leverancier van dentale apparaten, en werkt in die hoedanigheid veel samen met CDC Complete tandzorg. ‘Dat is echt een samenwerking, waarbij we ideeën uitwisselen, samen nadenken over ontwikkeling en elkaar – en daarmee onze klanten – kunnen helpen. Dat is erg prettig én noodzakelijk voor goede tandheelkundige zorg.’ Lees hier meer over hoe deze samenwerking eruitziet.

Meteen nieuwe prothese

‘ProScan is een distributeur van dentale apparaten. We vertegenwoordigen een implantaatleverancier uit Zuid-Afrika, Southern Implants, en leveren ook aan CDC. Zo leveren we bijvoorbeeld prothetische componenten. Zelf ben ik contactpersoon, ik houd contact met bijvoorbeeld CDC, maar ook andere tandheelkundige instellingen. De samenwerking tussen ProScan en CDC Complete tandzorg ontstond toen zij op zoek waren naar een leverancier, daar zijn wij destijds in gesprongen. Voor CDC was dat voordelig omdat ze bij ons de vrijheid hebben in de keuze voor implantaten. Zo bieden we klikprotheses, maar ook vaste constructies. Daarbij kunnen we aan ‘direct loading’ doen. Dat wil zeggen: in een behandeling tanden eruit, nieuwe tanden erin. Dat is wel zo prettig voor de patiënt.’

Aan de stoel

‘Geregeld sta ik aan de stoel, zeker bij nieuwere praktijken om mensen op te helpen wegwijs worden met de implantaten. Dan merk je hoe belangrijk een goed gebit voor mensen is, logisch dat ze niet een periode zonder tanden willen zitten. Daarom vind ik het ook heel interessant om lezingen te geven, vooral voor oudere patiënten. Mijn doel daarbij is voornamelijk om ouderen terug te krijgen naar de tandheelkundige professional.’

Algehele gezondheid

‘Veel ouderen lopen al meer dan 30 jaar met hetzelfde kunstgebit rond, het is immers nog niet stuk. Maar met je auto ga je ook niet pas naar de garage wanneer die kapot is, daar doe je ook tussentijdse controle en reparatie. Met een kunstgebit zou het net zo moeten zijn, want mondgezondheid is onderdeel van de algehele gezondheid. Zo is het wel bewezen dat heel veel hartklachten of vaatvernauwingen gerelateerd kunnen worden aan een slechtere mondgezondheid. En eveneens geldt dat als de mond niet gezond is, er niet wordt geopereerd. Ook zijn er bijvoorbeeld onderzoeken naar hoe kauwgedrag invloed zou kunnen hebben op dementie.’

Unieke benadering

‘Dit soort patiënten, dat niet wil rondlopen zonder gebit maar nu en dan wel complexere zorg nodig heeft, kan bij uitstek goed terecht bij CDC. Hier vinden zij alles onder een dak. Deze teambenadering binnen CDC is best wel uniek. Het feit dat je tandartsen, implantologen, prothesespecialisten binnen handbereik hebt, allemaal heel ervaren dames en heren, dat is echt wel bijzonder.’

Open communicatie

‘Daarom laat ik andere professionals ook wel eens een kijkje in de keuken nemen, om te laten zien hoe ze het bij CDC nou eigenlijk doen. Gelukkig heeft CDC een open manier van communiceren, dat is heel prettig. Dat merk je ook wanneer je er komt. Ik praat met alle niveaus binnen het bedrijf. Met behandelaren, de tandtechnici, HR of met het ondersteunend personeel. Zo word je al snel kind aan huis.’

Trendsetter in tandheelkunde

‘Van oudsher is CDC trendsetter in de tandheelkundige markt. Destijds hebben ze tandheelkundig Nederland flink opgeschud en bedrijfsmatiger laten worden. Dat is ontzettend belangrijk geweest, want daardoor heeft veel innovatie plaatsgevonden. Zo had vóór CDC nog geen praktijk een eigen website, laat staan dat ze deden aan marketing. Maar ook op het gebied van de zorg zelf. De boodschap van CDC, én die van ProScan, is dan ook: probeer mee te denken en de business groter en beter te maken. Dat is een gezamenlijk belang van ons allemaal.’ 

Over de schrijver
Dit artikel is tot stand gekomen door CDC Tandzorg. Wij geloven erin dat verhalen van medewerkers met tandheelkundige adviezen en ervaringen van patiënten belangrijk zijn om te delen. Op deze manier laten we zien dat je bij CDC op het juiste adres bent als je voor veel ervaring, deskundigheid én vriendelijkheid kiest.
Reactie plaatsen