CDC tandtechnici Khiem en Linh: ‘Kroon- en brugwerk zijn net kunstwerken’

CDC tandtechnici Khiem en Linh: ‘Kroon- en brugwerk zijn net kunstwerken’

Al zo'n 15 jaar werken Linh en Khiem Nguyen bij CDC Complete Tandzorg als kroon- en brug technici. Ze zijn dan ook goed op elkaar ingespeeld en weten precies hoe ze mensen blij kunnen maken met een mooie kroon of brug. Hoe hun werk er precies uitziet en wat ze nou exact doen? Daar vertellen ze graag en enthousiast over.

Wat doet de kroon- en brug tandtechnieker?

Linh en Khiem houden zich bezig met het maken van kronen en bruggen van porselein. Khiem vertelt: 'De tandarts prepareert het gebit, slijpt stukjes af waar dat nodig is en neemt dan een afdruk van het gebit. Op het moment dat wij die afdruk krijgen, gaan wij aan de slag. De computer scant het model, op basis daarvan kunnen we een ontwerp maken voor de onderstructuur van metaalvrij zirconium. Dat ontwerp laten we frezen, waarop de definitieve kroon of -brug kunnen maken.'

Iedere patiënt is verschillend

Hoewel beide technici enorm ervaren zijn, is een aanpassing meestal nog wel nodig. Khiem: 'Dat is logisch want iedere patiënt is verschillend. Het werk moet goed passen en aansluiten op de wensen van de patiënt. Daarom komt de patiënt terug om de kroon of brug in de mond te passen. Deze pasfase is heel belangrijk. Het werk kan nu nog precies naar wens van de patiënt worden aangepast, ook de kleur kan op dit moment nog aangepast worden. Tijdens het passen controleert de tandarts, meestal samen met één van ons, of de kroon of brug goed zit en de beet goed is. Alle aanpassingen kunnen we nog doorvoeren, pas daarna is het product klaar.’

Voordelen van het werk

Linh vindt dat juist één van de vele voordelen van CDC Complete Tandzorg: het inpandige laboratorium. ‘Omdat we alles onder één dak hebben, kunnen we het aantal afspraken beperken. Daarnaast is het fijn dat wij de patiënt ook zien om echt maatwerk te maken wat esthetisch mooi is en op basis van de wensen van de patiënt. ’Khiem vult aan: ‘Ons werk is daarom heel gevarieerd. We zijn in het lab aan de slag met het maken van de kronen en bruggen en staan soms ook aan de stoel of vraagt de tandarts ons om advies.’

Trots

Khiem: ‘Ik ben heel blij dat we op die manier kunnen werken. Dat heb ik ook wel anders meegemaakt, op een plek waar ik nooit een patiënt zag of hoorde. De eerste dag dat ik bij CDC aan de slag ging, mocht ik een brugwerk bij een patiënt in de mond zetten. Dat is fijn, want ik ben trots op mijn werk en het is leuk om te zien hoe mooi het product bij de patiënt staat. Dat vind ik het allermooiste van het vak.’

Bouwen vanuit de ziel

Ook Linh gaat daarom met plezier elke dag naar het werk. ‘Je werkt met de handen, bent precies bezig, maar hebt ook contact met mensen.’ Khiem vergelijkt het werk als kroon- en brugspecialist met beeldhouwen. ‘Als een beeldhouwer een beeld heeft gemaakt, komt dat vanuit zijn ziel. Wij doen dat ook, wij bouwen iets. Dat is handwerk. Zo heb ik eens een kroon gemaakt voor mijn vrouw en onderaan de kroon heb ik heel klein mijn naam gezet. We maken kunstwerken, maar dan voor iemands geluk. Hoe mooi is dat!’

Met de tijd mee

Linh vindt het wel eens jammer dat er steeds meer digitaal gewerkt wordt. ‘Dat is toch wat minder persoonlijk, minder karakteristiek. Het is meer gestandaardiseerd in plaats van maatwerk.’ Maar Khiem vindt het toch belangrijk om met de tijd mee te gaan. ‘Er zijn al patiënten die goed geïnformeerd zijn en hier naar vragen. Bovendien is het ook wel noodzakelijk omdat er een arbeids tekort is aan tandtechnici. Daarom is het belangrijk om up-to-date te blijven op het gebied van digitalisering.’ Dat beaamt Linh. ‘Stilstaan is achteruit gaan. Dat moet ook niet. We willen wel mensen kunnen blijven helpen. Ons mooie vak zou veel meer bekendheid moeten krijgen bij jongeren. Wij leiden ze graag op..’

Iedereen nodig

Linh en Khiem werken als een twee-eenheid samen en vullen elkaar aan. Maar dat geldt voor alle specialisten, als het de heren gevraagd wordt. Khiem: ‘CDC is een team. In het laboratorium is het ook teamwork. We lachen samen én werken goed samen.’ Linh: ‘We hebben iedereen nodig, daarom kunnen wij goede zorg verlenen. 


Over de schrijver
Dit artikel is tot stand gekomen door Lorette Laumans, marketing manager van CDC. Wij geloven erin dat verhalen van medewerkers met tandheelkundige adviezen en ervaringen van patiënten belangrijk zijn om te delen. Op deze manier laten we zien dat je bij CDC op het juiste adres bent als je voor veel ervaring, deskundigheid én vriendelijkheid kiest.
Reactie plaatsen