Feiten en fabels van de effecten van voeding op je gebit

Feiten en fabels van de effecten van voeding op je gebit

Feiten en fabels van de effecten van voeding op je gebit

Van koffie worden je tanden geel en van suiker krijg je gaatjes: veel feitjes over voeding en mondgezondheid zijn heel bekend. Maar wat is er van al die feiten waar? En welke zijn juist broodje aap verhalen? Wij zetten de feiten en fabels over het effect van voeding op je gebit op een rijtje.


Fabel: Het is goed om je tanden direct na het ontbijt te poetsen.

Veel mensen eten en drinken relatief zure producten bij het ontbijt, zoals fruit en vruchtensappen. Dit zuur zorgt ervoor dat het glazuur op je tanden verweekt. Wanneer je direct na het ontbijt je tanden poetst, kun je zo je tanden juist beschadigen. Het is beter om je tanden te poetsen voor het ontbijt, of achteraf ongeveer een half uur te wachten voor je je tanden poetst.


Feit: Kauwgom en thee zijn goed voor je gebit

Speeksel heeft een belangrijke rol in het beschermen van de mond. Kauwgom zorgt voor de aanmaak van speeksel, en kan zo bijdragen aan een goede mondgezondheid. Let wel op dat je suikervrije kauwgom in je mond stopt – anders doet het juist meer kwaad dan goed. Ook groene thee heeft positieve effecten op de mondgezondheid. Bepaalde antioxidanten in thee hebben antivirale eigenschappen en ook kan thee een slechte adem voorkomen. Bovendien drinken mensen thee vaak zonder suiker, wat ook een bijkomend voordeel is.


Fabel: ijsthee is daarom ook goed voor het gebit

IJsthee gewoon thee, maar dan koud? Meestal niet! Je kunt je afgekoelde thee best nog opdrinken zonder problemen, maar veel kant-en-klare ijsthee uit de supermarkt bevat ontzettend veel suiker. Deze thee is niet gemaakt van theeblaadjes en heeft dus ook de andere voordelen van thee niet.


Feit: groentes hebben positieve effecten voor je mondgezondheid

Veel groentes, zoals broccoli en spinazie, bevatten grote hoeveelheden ijzer. Dit is positief voor je mondgezondheid. IJzer weet namelijk je tanden te beschermen tegen vlekken en kan tandglazuur helpen beschermen.


Fabel: al het fruit is slecht voor je tanden

Dit geldt alleen voor zuur fruit, zoals bessen, appels, sinaasappels en kiwi’s. Ander fruit stimuleert juist de aanmaak van speeksel, wat positief is voor je mondgezondheid. Dit betekent niet dat je zuur fruit moet laten staan; deze hebben andere gezonde voordelen zoals vitamines en voedingsstoffen. Nuttig ze alleen wel met mate!


Feit: mondgezondheid heeft invloed op je algehele lichamelijke gezondheid

Het is niet alleen belangrijk om je mond gezond te houden om schade aan je tandvlees en tanden te voorkomen, maar ook om de rest van je lichaam gezond te houden. Wanneer je bijvoorbeeld ontstoken tandvlees hebt, kunnen deze de toegang vrijmaken voor bacteriën om je lichaam binnen te dringen. Met alle gevolgen van dien...


Fabel: veel losse snacks zorgen voor minder erosie op de tanden

Het is beter om meer in één keer te eten dan vaker over de dag iets kleins te eten. Dit komt doordat je tanden door iedere maaltijd stoffen op zich krijgen die je mond weer moet herstellen, zoals suikers die weer afgebroken moeten worden. Hoe vaker de stoffen op je tanden komen, hoe groter de schade.


De beste zorg voor je mond en tanden

Wil je meer weten over voeding en tandzorg? CDC Complete Tandzorg staat altijd voor je klaar om vragen over mond- en tandzorg te beantwoorden. Ook delen wij regelmatig nieuwe informatie op dit gebied. Zo helpen wij je graag jouw mond in topconditie te houden!



Over de schrijver
Dit artikel is tot stand gekomen door Lorette Laumans, marketing manager van CDC. Wij geloven erin dat verhalen van medewerkers met tandheelkundige adviezen en ervaringen van patiënten belangrijk zijn om te delen. Op deze manier laten we zien dat je bij CDC op het juiste adres bent als je voor veel ervaring, deskundigheid én vriendelijkheid kiest.
Reactie plaatsen