Ken jij de feiten en fabels over tandzorg?
01 juli 2021 
2 min. leestijd

Ken jij de feiten en fabels over tandzorg?

Wanneer ben jij voor het laatst naar de tandarts geweest? Voor veel mensen kan de drempel om naar de tandarts te gaan groot zijn. Angst kan een rol spelen, bijvoorbeeld door slechte ervaringen uit het verleden, maar ook financiële redenen kunnen meewegen. Misschien ga je pas naar de tandarts wanneer je pijn hebt en het kwaad al geschied is. Hoe dan ook, feit is dat een tandartsbezoek essentieel is om je mondgezondheid op peil te houden. Zo zijn er nog meer misverstanden als het gaat om tandzorg. Weet jij wat de feiten en fabels zijn?

Feit: Het is belangrijk om regelmatig naar de tandarts te gaan

Door de tandarts twee keer per jaar te bezoeken kunnen gaatjes vroeg opgemerkt worden. Een halfjaarlijkse controle voorkomt dus dat er grotere problemen ontstaan met het gebit. Daarnaast is het goed om tandsteen regelmatig te laten verwijderen door de tandarts, dit kan je zelf namelijk niet verhelpen.

Feit: Elektrisch poetsen is beter dan handmatig

Een elektrische tandenborstel maakt het gebit beter schoon. Veel mensen hebben een verkeerde poetstechniek: ze poetsen bijvoorbeeld te hard, in plaats van zachte, ronde en masserende bewegingen te maken. Met een elektrische tandenborstel gaat dit automatisch goed. Je tanden worden grondiger gereinigd. Bovendien bereik je moeilijk bereikbare plekken zo beter.

Fabel: Je kunt je gebit beter na het ontbijt poetsen dan ervoor

Dat ligt eraan. Vaak eten we zure producten zoals yoghurt of sinaasappelsap bij het ontbijt. Wanneer je vervolgens meteen na het ontbijt je tanden poetst, kan dit meer kwaad dan goed doen. Deze zuren maken het glazuur zacht, wat door het poetsen beschadigd kan raken. Beter is om te wachten totdat deze zuren geneutraliseerd zijn, ongeveer 30 tot 60 minuten na het ontbijt. Kun je niet zolang wachten, dan kun je je tanden beter vóór het ontbijt poetsen.

Feit: Twee minuten poetsen is voldoende

Om tandplak tegen te gaan, is het van belang om zeker twee keer per dag twee minuten te poetsen, om geen plekje te missen. In tandplak zitten namelijk bacteriën die zuren produceren. Deze zuren kunnen het tandglazuur aantasten en het tandvlees beschadigen. Let ook op dat je niet té lang of vaak poetst. Ook dan kunnen het tandglazuur en tandvlees beschadigd raken.

Fabel: Thee en kauwgom zijn slecht voor je tanden

Thee – zowel de groene als zwarte variant – voorkomt dat bacteriën zuren gaan vormen, wat de vorming van tandplak, en dus het ontstaan van gaatjes, tegengaat. Daarnaast zorgt kauwgom ervoor dat de speekselproductie omhoog gaat. Aangezien het speeksel zuren uit voeding en dranken neutraliseert, vermindert dit de kans op gaatjes. Kauwgom kan dus net als thee goed voor je gebit zijn. Let alleen wel op dat je een suikervrije kauwgom kiest en thee zonder (vruchten)smaakje.

Feit: De tandarts kan ook andere gezondheidsproblemen signaleren

Naast tandproblemen, kan de tandarts ook andere gezondheidsproblemen signaleren. Onverklaarbare ontstekingen, schimmels of wondjes kunnen bijvoorbeeld duiden op ziektes. Zo kunnen diabetes, reuma, anorexia en zelfs leukemie in een vroeg stadium herkend worden. Wanneer een slechte mondgezondheid onopgemerkt – en onbehandeld - blijft, kan dit bovendien een risico vormen voor je gezondheid in het algemeen. Voor je algehele gezondheid is een regelmatig tandartsbezoek dus zeker aan te raden.

Fabel: Bij tandartsangst moet je naar een speciale narcosekliniek

Nergens voor nodig! Bij CDC Complete Tandzorg vind je een gespecialiseerde angsttandarts om jouw bezoek aan de tandarts makkelijker te maken en jou te helpen om je angst te overwinnen. Daarnaast is het ook mogelijk om bij ons een tandartsbehandeling onder narcose te ondergaan, hoewel dit in principe niet nodig is. Een angsttandarts kan je namelijk pijnloos behandelen met een plaatselijke verdoving.

Over de schrijver
Dit artikel is tot stand gekomen door Lorette Laumans, marketing manager van CDC. Wij geloven erin dat verhalen van medewerkers met tandheelkundige adviezen en ervaringen van patiënten belangrijk zijn om te delen. Op deze manier laten we zien dat je bij CDC op het juiste adres bent als je voor veel ervaring, deskundigheid én vriendelijkheid kiest.
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down