Wat is nodig voor een veilige narcosebehandeling?

Wat is nodig voor een veilige narcosebehandeling?

Bij CDC is de anesthesist verantwoordelijk voor dat de patiënt niets voelt en meekrijgt van de tandheelkundige behandeling. Jens Fischer is één van de anesthesisten, die verantwoordelijk is voor de narcosebehandelingen. Hij vertelt over wat ervoor nodig is om zo’n behandeling probleemloos te laten verlopen.

Veiligheid voorop

‘Het belangrijkste bij een narcosebehandeling is dat deze veilig gebeurt’, vertelt Jens. ‘Daarom hebben anesthesisten een verantwoordelijke taak. Je doet dan ook zo’n twaalf jaar over de studie en specialisatie voordat je het werk kunt doen. Samen met mijn medewerkers kijken we goed of een patiënt fit genoeg is om een behandeling goed door te komen. Dat doen we door in gesprek te gaan en antwoorden te krijgen op belangrijke medische en gezondheidsvragen. Een narcose kost je lichaam wel wat energie. Daarom vragen we mensen altijd of ze twee trappen zonder problemen op kunnen lopen. Dat moet je op zijn minst kunnen om ook een narcose goed te kunnen doorkomen.’

Goede voorlichting

‘Geven mensen aan dat ze dat niet kunnen? Dan kijken we naar de hartfuncties om te beoordelen of iemand belastbaar is. Door goed te luisteren en door te vragen komen we erachter of iemand fit genoeg is om de behandeling aan te kunnen. Daarnaast nemen we de tijd om de patiënt goed in te lichten over wat zij zelf kunnen doen om de behandeling goed te laten verlopen.’

Problemen voorkomen

‘Zo instrueren wij iedereen dat ze tot uiterlijk zes uur van tevoren niets mogen eten en drinken. Dat is niet om mensen dwars te zitten, maar heeft een heel duidelijke reden. Tijdens een narcosebehandeling kan de maaginhoud naar boven komen als je een volle maag hebt. De eerste afslag die de maaginhoud kan nemen, is de long. En zo kunnen problemen met de luchtwegen ontstaan. Dat willen we natuurlijk voorkomen! Daarom is het belangrijk dat mensen onze aanwijzingen serieus nemen.’

Een eerlijk gesprek

‘De patiënten moeten goed luisteren naar ons, maar dat geldt ook andersom. Het is belangrijk dat we oog hebben voor de angsten of zorgen waar iemand mee kan kampen. Zo willen mensen die heel bang zijn vaak een gesprek met de anesthesist. Ze willen hun vragen kunnen stellen om vertrouwen te winnen. Vaak hoor ik dan angstige verhalen: ‘ik heb ooit gehoord dat zus en zo kan gebeuren…’. Ik voer altijd een eerlijk gesprek. Ja, er gebeuren soms nare dingen. Maar dat zijn meestal bijzondere gevallen dat men niet goed heeft geluisterd. Bijvoorbeeld wanneer iemand toch nog had gegeten en het niet aangaf. Als we netjes de richtlijnen volgen, kom je gewoon goed uit een narcose.’

Rustig wakker worden

Ook na de behandeling is er nog een taak voor de anesthesist weggelegd. ‘Als we in de fase komen dat iemand wakker wordt, moet het rustig zijn. Geluid komt als eerste terug, dus als er veel kabaal is, wordt de patiënt onrustig wakker. Daar kijken wij ook naar, zodat mensen niet angstig uit de narcose komen maar gewoon kalm kunnen bijkomen. In die zin is empathie één van de belangrijkste zaken die je als anesthesist bijdraagt. Voor ons is zo’n behandeling ons dagelijks brood, maar voor een patiënt is het heel spannend. Dat mag je nooit vergeten.’

Kort en effectief helpen

Toch is de anesthesist maar kort bij een traject betrokken. ‘We zijn daarom relatief weinig met mensen in contact. Maar we hebben wel de mogelijkheid om mensen kort en effectief te helpen. Je loopt alleen een paar uur in het traject mee, daarna verlies je de patiënt uit het oog. De nabehandeling is immers bij de tandarts. Dat is ook goed, dan kun je het afsluiten en je richten op de volgende casus.’ 

Over de schrijver
Dit artikel is tot stand gekomen door Lorette Laumans, marketing manager van CDC. Wij geloven erin dat verhalen van medewerkers met tandheelkundige adviezen en ervaringen van patiënten belangrijk zijn om te delen. Op deze manier laten we zien dat je bij CDC op het juiste adres bent als je voor veel ervaring, deskundigheid én vriendelijkheid kiest.
Reactie plaatsen