Zorgconsulent Marianne vertelt: ‘De mens verbaast mij heel vaak, ten positieve’

Zorgconsulent Marianne vertelt: ‘De mens verbaast mij heel vaak, ten positieve’

Al 18 jaar werkt Marianne de Poorter bij CDC Complete Tandzorg. In eerste instantie vooral achter de balie, maar inmiddels zijn haar werkzaamheden uitgebreid. Nu is ze ook zorgconsulent. Een afwisselende, interessante baan waarbij er veel contact is met patiënten. ‘Die afwisseling en het contact is het allermooist aan mijn werk’, vertelt Marianne. ‘Het is heel bijzonder om echt iets voor een ander te kunnen betekenen.’


Wat doet de zorgconsulent?

Marianne vertelt dat iedere dag verschillend is. ‘Ik ontvang cliënten, voer informatiegesprekken, pleeg telefoontjes, moet mails beantwoorden of onverwachte wensen van cliënten doorgeven… Het loopt enorm uiteen, zeker nu ik ook zorgconsulent ben.’ De functie van zorgconsulent is bij CDC in de loop van de tijd ontstaan, omdat er behoefte aan bleek. Marianne: ‘Mensen komen binnen bij de tandarts op adviesgesprek en krijgen dan enorm veel informatie. Vaak nemen ze lang niet alles op, zeker als er veel moet gebeuren. En een ingreep in het gebit kan heftig zijn. Dan is een extra luisterend oor prettig.’


Rustig in gesprek

‘Tijdens een adviesgesprek wordt er namelijk een behandelplan opgesteld, een begroting, er worden allerlei vragen gesteld… Voor een patiënt voelt dat heel groot. Als ze met mij in gesprek zijn, nemen we het allemaal rustig door. Hoe het traject eruit ziet, wat de nazorg zal zijn, waar ze aan moeten denken. Maar ook bepaalde specifieke informatie en wensen kan ik inventariseren.’


Veel emoties

Bij deze gesprekken komen er geregeld emoties naar boven. ‘Soms blijkt dat iemand heel andere verwachtingen had, of ze zijn overspoeld door alles wat er op ze afkomt. En vaak komt er van alles naar boven. Angstgevoelens, of andere onderliggende emoties. Dan is het fijn dat ze nog een gesprek hebben met iemand die even de tijd voor ze neemt voordat ze in de auto stappen. Een tandartsbehandeling, zeker als die groot is of ingrijpend, heeft veel impact.’


Dat komt binnen

Iedere dag gaat Marianne dan ook met plezier naar het werk. ‘Om het hier in goede banen te leiden en om de cliënten te helpen zoals ik zelf geholpen zou willen worden. Je hoort zoveel persoonlijke verhalen, dat gaat je aan het hart. Sommige mensen hebben een geheim in hun relatie, willen niet dat de partner weet van de slechte staat van het gebit. Zo was er iemand die ’s ochtends heel vroeg opstond om zijn gebitsverzorging te maskeren voor zijn partner. Dat had hij nog nooit aan iemand verteld, maar wel aan mij. Dat komt echt binnen.’


Weer verder

‘Natuurlijk kan een patiënt het aan de tandarts vertellen, maar toch voelen veel mensen daar een afstand. De zorgconsulent gaat de behandeling niet uitvoeren, daarom kunnen en willen de mensen hun verhaal wel kwijt. Het is zo bijzonder te merken hoeveel mensen met schaamte of verdriet rondlopen, en hoe opgelucht ze zijn als er eindelijk iets gedaan kan worden. Door de behandeling kunnen ze vaak weer verder. Want een slecht gebit is zo'n belemmering: op het gebied van relaties, werk, alles.’


Kennis doorgeven

Marianne neemt haar taak daarom ook uiterst serieus. ‘Ik bereid me altijd super goed voor, zodat ik iemand echt gerust kan stellen. Zo kan ik duidelijkheid geven over het behandelplan en wat er gaat gebeuren. Maar ook zorg ik ervoor dat de relevante kennis altijd bij de behandelaar terechtkomt. Bijvoorbeeld dat iemand de stoel niet plat wil hebben, of heel angstig is. Op die manier kan iedereen rekening met de wensen houden zonder dat iemand het verhaal keer op keer hoeft te doen.’


Een bijzonder verhaal

Elke dag komt Marianne thuis met een bijzonder verhaal. ‘Ik heb zoveel contact met zoveel verschillende mensen. Ik hoop dat ik ze een beetje kan helpen bij een nieuwe start. En voor mij is het heel mooi dat ze mij hun verhaal toevertrouwen. De mens verbaast mij heel vaak, vooral ten positieve.’


Over de schrijver
Dit artikel is tot stand gekomen door Lorette Laumans, marketing manager van CDC. Wij geloven erin dat verhalen van medewerkers met tandheelkundige adviezen en ervaringen van patiënten belangrijk zijn om te delen. Op deze manier laten we zien dat je bij CDC op het juiste adres bent als je voor veel ervaring, deskundigheid én vriendelijkheid kiest.
Reactie plaatsen