Tandarts Karen: 'Mijn werk is mijn hobby'

Tandarts Karen: 'Mijn werk is mijn hobby'

Karen is één van de meest ervaren tandartsen bij CDC. Al ruim twintig jaar helpt zij patiënten met speciale wensen. In februari 2001 startte ze bij CDC toen ze nog slechts over twee behandelkamers beschikten. “Ik hoor dus bij de oude kern”, zo lacht ze zelf. Maar nog altijd vindt Karen haar werk interessant. 'We zorgen voor een mooi, maar ook een goed gebit. Dat is bijna mijn hobby te noemen.'

Speciaal

CDC Complete Tandzorg zit bomvol vaardige, kundige mensen, maar wat maakt het nou zo speciaal? Karen vertelt: 'We krijgen mensen uit heel Nederland, die al lang op zoek zijn naar een oplossing en keer op keer van het kastje naar de muur zijn gestuurd. Het merendeel van onze patiënten heeft aanzienlijke tandheelkundige problemen. Om hen te helpen doen we niet aan pappen en nathouden, maar aan uitgebreide constructies – voor de lange termijn. Dat is wat mijn werk zo aantrekkelijk maakt binnen de kliniek. Niet alleen zorgen dat het gebit er esthetisch mooi uitziet, maar ook goed werkt met het kauwen – dat het functioneert.'

Plezier

Karen haalt veel plezier uit haar werk. Daarbij vindt ze het contact met de patiënten het leukst. Karen is van mening dat iedereen het verdient om plezier te ervaren, zonder schroom. 'Ik kan me voorstellen dat als je beschadigde tanden hebt of je gebit niet mooi vindt, je veel minder lacht. Ik denk dat dat best een sociale impact heeft. Als mensen voor intake komen, kijk ik naar meer dan alleen de tanden. Hoe is hun houding, hoe lachen ze?'

Angsten

'Vaak zijn mensen bang. Dan hebben ze iets vervelends meegemaakt, waardoor ze jaren niet naar de tandarts zijn geweest. Dit gaat vaak al mis bij de communicatie die ze bij die eerdere ervaringen gehad hebben. Dat is niet om een oordeel te vellen, maar ik vermoed dat veel mensen zich niet gehoord gevoeld hebben. Ik denk dat een luisterend oor en een beetje geduld alles is. Je komt heel ver met empathie. Je wil niet dat mensen zich schamen of zich een zeurkous voelen, want dat is een gevoel dat ze vaak al hebben voordat ze een stap over de drempel hebben gezet. Als ze eenmaal binnen zijn, moeten ze zich vooral welkom voelen.'

Uitdaging

Geen dag is hetzelfde, vertelt Karen. 'In de praktijk zijn er elke week weer nieuwe gebitsproblemen die opgelost moeten worden. Dat is vaak een uitdaging, omdat we altijd denken in het belang van de patiënt. Niet iedere behandeling is voor iedereen geschikt. Theoretisch is het belangrijk om goed onderlegd te zijn en bij CDC leren we enorm bij in de praktijk. Grote reconstructies zijn dingen die je leert door ze te doen en door goed na te denken over elke stap die je zet in het proces. Na meer dan 20 jaar zulke grote behandelingen te hebben uitgevoerd, kan je erop vertrouwen dat je door een flinke ervaringsdeskundige geholpen wordt. Dat geeft veel vertrouwen, merken we.'

Trots

Karen is dan ook dankbaar voor de mensen waar ze naast werkt. 'Ik ben trots op al mijn collega's. Ze hebben stuk voor stuk talent, anders werk je hier niet. Niet alleen op de werkvloer, ook de administratie en marketing zitten bomvol enthousiasme en goede ideeën.'

Uniek

Op de vraag wat CDC Complete Tandzorg nou zo uniek maakt, memoriseert Karen de groei van de praktijk. 'In de tijd dat wij verhuisden naar een praktijk met narcosecentrum, was het not done om te adverteren als tandzorgpraktijk. Het hoorde niet. Maar toch zijn wij ermee begonnen', lacht Karen. 'Daar hebben we een gigantische verandering mee teweeg gebracht. Duidelijke communicatie gericht op de patiënt, met ook aandacht voor het cosmetische aspect. Wij zijn van mening: als iemand doodongelukkig is met zijn gebit, waarom zou je er dan niet iets aan doen? Die beweging zie je tegenwoordig meer, maar in die tijd gebeurde dat bijna niet.'

Persoonlijke hulp

Een ander aspect wat CDC bijzonder maakt, is de aangepaste zorg. 'We zoeken naar een oplossing die past bij de patiënt. We proberen daarin echt mee te denken. Het komt voor dat we met alle specialisten rond de tafel gaan zitten om na te denken over de opties, met als resultaat een gezond gebit waar de patiënt ook trots op kan zijn.' 


Over de schrijver
Dit artikel is tot stand gekomen door Lorette Laumans, marketing manager van CDC. Wij geloven erin dat verhalen van medewerkers met tandheelkundige adviezen en ervaringen van patiënten belangrijk zijn om te delen. Op deze manier laten we zien dat je bij CDC op het juiste adres bent als je voor veel ervaring, deskundigheid én vriendelijkheid kiest.
Reactie plaatsen