Assistent Marieke vertelt: ‘Echt luisteren en kijken, daar gaat het om'

Assistent Marieke vertelt: ‘Echt luisteren en kijken, daar gaat het om'

Wanneer gevraagd wordt naar Marieke’s mooiste moment bij CDC Complete Tandzorg, antwoordt ze zonder twijfel: ‘Het moment waarop ik aangenomen werd.’ 


Na gewerkt te hebben in de horeca, begon ze zo’n 17 jaar geleden bij CDC. Ze werd door een vriendin, die zag wat Marieke in haar mars had, op de vacature gewezen. ‘Diegene dacht dat ik hier helemaal geschikt voor was. En gelijk had ze! Nu werk ik al jaren met zoveel plezier samen met het deskundige en vriendelijke CDC team. Ik heb nog geen dag spijt gehad.’  Maar wat doet Marieke bij CDC precies?

 

Iedere dag bijzonder

Oorspronkelijk was Marieke aangenomen voor de afdeling sterilisatie. ‘In deze functie ben je verantwoordelijk voor het beheer van de instrumenten die de tandartsen en assistentes gebruiken. Dat is een nauwkeurige, zorgvuldige taak. Na verloop van tijd is CDC gegroeid en ik groeide mee. Ik kreeg er nieuwe taken bij, zoals het maken van röntgenfoto’s, voor- en na-foto’s en inkoop van materialen. Al deze werkzaamheden doe ik nu nog altijd met veel plezier. Iedere dag is weer bijzonder.’

 

Meest betekenisvol

Marieke legt uit hoe betekenisvol deze werkzaamheden zijn. ‘Waar ik het meeste voldoening uit haal, is het stukje ontvangst van de patiënten. Dat is mijn eerste prioriteit, boven al het andere. Het eerste contact is zo belangrijk. Men moet zich echt ‘veilig’ en ‘thuis’ voelen bij ons. Geen schaamte meer, maar eerlijk en open alles kunnen uiten. De patiënt staat bij CDC echt centraal en dat begint al direct bij het eerste contact. Daarom vind ik het zo belangrijk om ze dat gevoel te geven. Als men zich durft te uiten, komen de emoties los, vaak ook met tranen. Mensen hebben echt een persoonlijk verhaal en komen niet voor niets bij CDC terecht. Ze hebben meestal al heel wat vervelende jaren achter de rug. Ik begrijp die emoties en kan ze dan geruststellen.’

 

De eerste stap

Waarvoor komt de patiënt precies bij Marieke terecht? ‘Wanneer een patiënt een intake heeft, komt diegene bij mij meestal voor een röntgenfoto en digitale foto. Dat is meestal onderdeel van een goede diagnose die de tandarts maakt. De tandarts doet tevens een mondonderzoek en gaat in overleg met de patiënt over de mogelijke behandelingen én de wensen van de patiënt.’ 


Een stukje psychologie

‘Je wil niet weten hoeveel mensen er zijn die rondlopen met schaamte of angst over de staat van hun gebit’, vervolgt Marieke. ‘Ik vertel ze dan dat schaamte thuishoort bij degene die jou bang maakt, nooit bij degene die een probleem ervaart. Het is juist heel sterk dat ze iets doen om de situatie te veranderen. Door op die manier met mensen te praten, opent het gesprek. Er komt een stukje psychologie bij kijken, wat ik heel graag in de praktijk breng. En ik wil ze gewoon heel graag helpen, voor de ander klaarstaan. Dat wordt enorm gewaardeerd.’

 

Altijd jezelf zijn

De waardering van patiënten uit zich op verschillende manieren. Een bosje bloemen als bedankje, mooie kaarten of patiënten die terugkomen voor een praatje. Wat maakt dat Marieke zo’n bijzondere band weet te smeden? ‘Van patiënten hoor ik dat ik rust overbreng. Ik laat ruimte voor mensen om te praten, ik hoor niet alleen, maar ik luister echt. Wanneer de patiënt terugkomt, weet ik nog precies wie het is wat hij of zij heeft meegemaakt. Ik ben echt oprecht geïnteresseerd en dat maakt het contact zo prettig.’

 

Samenwerking met collega’s

‘Het contact en de samenwerking met collega’s is ook heel prettig. Door de variatie van complexe, cosmetische en chirurgische ingrepen is het een heel deskundig en ervaren team. Ook de collega’s uit het tandtechnisch laboratorium maken prachtig maatwerk om trots op te zijn.’

Marieke: ‘Dat is ook een van de redenen waarom ik CDC altijd zal aanbevelen voor behandelingen én om te komen werken. Het is een fijne club mensen die elkaar steunt, helpt en trouw is. Hoe je er ook uitziet of hoe je ook bent. Dat is echt bijzonder. Zo prettig, dat ik na mijn pensioen graag door zou willen blijven werken! Ik hoop dat ze dat goed gaan vinden tegen die tijd.’

Over de schrijver
Dit artikel is tot stand gekomen door Lorette Laumans, marketing manager van CDC. Wij geloven erin dat verhalen van medewerkers met tandheelkundige adviezen en ervaringen van patiënten belangrijk zijn om te delen. Op deze manier laten we zien dat je bij CDC op het juiste adres bent als je voor veel ervaring, deskundigheid én vriendelijkheid kiest.
Reactie plaatsen