27 mei 2021 
5 min. leestijd

“Goede mondzorg: Het is vooral een kwestie van met gevoel met mensen omgaan”, Roberto Wawoe Mondzorgkundige CDC

Interview met mondzorgkundige Roberto Wawoe van CDC Complete Tandzorg. 

Roberto Wawoe wordt als mondzorgkundige door veel patiënten van CDC op handen gedragen. “Als mensen mij voor het eerst zien, als ik ze ophaal in de wachtkamer, dan zie ik weleens hele verbaasde blikken. Met mijn 1 meter 90 ben ik namelijk een kast van een vent”, lacht hij. Toch weet Roberto mensen als geen ander gerust te stellen. Niet in de laatste plaats door de ervaringen die hij in zijn eigen jeugd had bij de tandarts. “Het is vooral een kwestie van met gevoel met mensen omgaan”, vertelt hij op kalme toon. 

Hoe kwam je erop om mondheelkundige te worden?

“Toen ik een jaar of twaalf was, ben ik gevallen op mijn voortanden. Het restaureren van mijn gebit deed toen zoveel pijn dat ik bang werd voor de tandarts. Tot mijn achttiende ben ik niet meer gegaan. Tot ik een groot gat in een van mijn tanden kreeg. Toen moest ik wel, maar ik koos voor een speciale angsttandarts. Toen ik bij hem in de stoel lag, bleek dat ik nog meer gaatjes had. Door de manier waarop hij met mij omging, heeft hij ze in een paar behandelingen allemaal kunnen vullen. Daarvoor had ik zoveel bewondering dat ik dacht: dit wil ik ook kunnen. Ik leerde toen alleen voor timmerman.” 

Het roer moest dus om? 

“Zeker. En omdat ik niet de geschikte vooropleiding had, moest ik onderaan beginnen met een opleiding tot tandartsassistent. Hoe langer ik daarmee bezig was, hoe meer ik erachter kwam dat mijn interesse vooral lag bij het preventief handelen: ervoor zorgen dat er geen gaatjes en gebitsproblemen ontstaan. Om dat optimaal te kunnen doen ben ik nog vier jaar mondzorgkunde gaan studeren. Je leert dan ook verdoven, boren en vullen.” 


 “Ik wil patiënten vooral het geloof teruggeven in hun eigen gebit”


En nu nog het tandartsdiploma?

“Dat hoeft voor mij niet. Ik zorg er graag voor dat patiënten met ernstige mondzorgklachten hun gebit op korte termijn weer op de rails hebben. Dat geeft me veel meer voldoening dan het maken van bijvoorbeeld kronen en bruggen. Ik wil patiënten die bibberend van angst of vol schaamte de eerste keer bij me binnenkomen vooral weer het geloof teruggeven in hun eigen gebit.”

Met wat voor een gebitssituatie komen mensen bij jou terecht?

“Als mondzorgkundige ben ik eigenlijk de poortwachter van de praktijk. Ik kom in beeld als mensen diepe pockets hebben of een ontstoken kaakbot. Vooral 50-plussers kampen soms met ernstige gebitsproblemen, omdat er vroeger veel minder focus lag op preventie. Bovendien werd toen vaak niet goed naar de conditie van het tandvlees en het kaakbot gekeken als er bijvoorbeeld een brug werd geplaatst. Terwijl dat fundament stabiel genoeg moet zijn om er een constructie op te kunnen maken. Daarom zorgen we daar bij CDC altijd eerst voor. Op termijn heb je dan ook veel meer plezier van de behandelingen.”

Patiënten zullen toch vaak vooral een drempel over moeten?

“Dat klopt. En ondertussen zie je dat de angst vaak voor grotere problemen zorgt dan nodig is. Patiënten die voor het eerst bij me komen, waarschuwen vaak direct dat het erg is wat ik ga zien. Maar ik ben wel wat gewend en vind het vooral belangrijk dat ze de stap hebben gezet om te gaan werken aan een betere mondgezondheid. Bovendien begrijp ik vanuit mijn eigen jeugd maar al te goed hoe ze zich voelen. En wat ook goed is om te weten: zo’n 65% van de wereldbevolking loopt met ontstoken tandvlees.” 

 Hoe stel jij mensen gerust?

“Ik kalmeer mensen door te vertellen dat de eerste behandeling bestaat uit samen kijken wat er aan de hand is en wat ik voor ze kan doen. Maar ook hoe we dat precies gaan doen en hoeveel tijd daarvoor nodig is. Bovendien vertel ik eerlijk wat gevoelig kan zijn en hoe we kunnen verdoven. Iemand weet dan precies wat er gaat gebeuren, wanneer en hoe. Je ziet dat dat mensen rust en vertrouwen geeft.”


"Als iets je te veel wordt, hoef je je hand maar op te steken en dan pas ik de behandeling aan”


Maar goed, sommige dingen blijven gevoelig?

“Je komt bij CDC nooit op de pijnbank terecht. We zijn niet de schooltandarts van vroeger. Ik ga altijd rustig en voorzichtig met je om. Als iets je te veel wordt, hoef je je hand maar op te steken en dan pas ik de behandeling aan. Als je wilt, kan ik bovendien met verdovingsspray het oppervlak verdoven of kiezen voor behandelen in delen. Lukt het echt niet, dan kun je bij CDC kiezen voor behandeling onder narcose.” 

Verdovingsspray?

“Dat is een spray die we op het tandvlees spuiten en die het oppervlak verdooft. Dit kunnen we ook voor het zetten van een verdoving doen. Je voelt dan bijna niets meer van het prikje. Wat dat prikje betreft maakt het overigens ook veel verschil hoe je een verdoving zet. Als je dit rustig doet, plekje voor plekje, hoeft het echt niet pijnlijk te zijn.”

 

“Ik krijg er kippenvel van dat patiënten helemaal vanuit Friesland, Groningen of België naar me toekomen”

 

Wanneer ga je als een blij mens naar huis?

“Eigenlijk altijd wel. Belangrijk voor mij is de dankbaarheid van mijn patiënten. Niets is mooier dan iemand te zien stralen als ik het resultaat na een behandeling laat zien. Ik wil mensen vooral weer blij naar huis laten gaan. En ik krijg er kippenvel van als ik zie dat patiënten helemaal vanuit Friesland, Groningen of België naar me toe komen. Gewoon omdat ze vinden dat ik ze zo goed help. Dat motiveert me ook om me in dit vak te blijven verdiepen zodat ik erin kan blijven groeien.” 


Over CDC Complete tandzorg

Het is nooit te laat voor de juiste tandzorg en er is altijd een oplossing. Voor iedereen! Bij CDC Complete tandzorg proberen wij voor iedereen de beste behandeling te vinden. Daarnaast zijn wij gespecialiseerd in angst en bieden wij dus ook veel ondersteuning, zodat je nooit bang hoeft te zijn. Voor vragen kun je altijd contact opnemen en dan luisteren we graag naar je. Er is niks verplicht, maar alles is mogelijk. 

Natuurlijk kun je ook direct een intake afspraak maken. Klik dan hier.

Over de schrijver
Dit artikel is tot stand gekomen door Lorette Laumans, marketing manager van CDC. Wij geloven erin dat verhalen van medewerkers met tandheelkundige adviezen en ervaringen van patiënten belangrijk zijn om te delen. Op deze manier laten we zien dat je bij CDC op het juiste adres bent als je voor veel ervaring, deskundigheid én vriendelijkheid kiest.
Paul Haakmeester
Door

Paul Haakmeester

op 18 Jul 2021

Aan alle medewerkers van CDC tandzorg , Omstreeks 2007/2008 heb ik een gebitsrenovatie laten doen in Best bij CDC Tandzorg met succes . Voor de jaarlijkse periodieke controles , tot heden , ging ik altijd naar CDC Tandzorg . Doordat mijn gezichtsvermogen steeds minder word , heb ik besloten een tandarts in mijn eigen woonplaats te zoeken , in Culemborg . Mijn dank én waardering gaat vooral uit naar tandarts - implantoloog Willem Baas , mondzorgkundige Roberto Wawoe én de CDC tandprotheticus !! Met vriendelijke groet Paul Haakmeester

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down