Monique Timmermans: Intake assistente
01 juni 2021 
3 min. leestijd

Monique Timmermans: Intake assistente


“Ik ben er om mensen te helpen de draad weer op te pakken”

Angst voor de tandarts, jarenlang je tandartsafspraak uitstellen, je schamen voor je gebit en alleen nog durven lachen met je hand voor de mond. Er zijn zoveel mensen die hiermee worstelen en het maakt de stap naar tandzorg er niet gemakkelijker op. Daarom zijn we dankbaar voor iemand als Monique die meestal de eerste contactpersoon is voor mensen met een gebitswens. “Ik ben er niet om mensen over te halen, maar om mensen te helpen de draad weer op te pakken”, vertelt ze met vriendelijke stem.

Doe je dit al lang?

“In 2005 startte ik bij CDC als eerste telefoniste. Tussendoor ben ik een paar jaar weggeweest, maar sinds 2020 ben ik weer terug bij CDC. Mijn belangrijkste taak is het inplannen van de intakegesprekken met nieuwe cliënten op basis van de aanvragen die via onze website of de telefoon binnenkomen.”

Het is meer dan afspraken inplannen, toch?

“Dat klopt. Ik luister vooral goed naar wat de problemen en wensen zijn en wat mensen lastig vinden, zodat ik ze bij de juiste professional kan inplannen. De ene keer is dat een tandarts, de andere keer een implantoloog of de parodontoloog. Het mooiste voor mij is dat ik mensen met angst voor de tandarts kan helpen om de stap te zetten op weg naar een beter gebit. Door goed te luisteren en begrip te tonen geef ik hun het vertrouwen dat we er bij CDC voor gaan zorgen dat het helemaal goed komt en dat ze nergens bang voor hoeven te zijn.”

Denk je dat ze zonder je hulp niet komen?

“Er zijn best veel cliënten bij die al 10 tot 20 jaar niet meer bij de tandarts zijn geweest. Sommigen heb ik huilend aan de telefoon, zo bang zijn ze. Vaak door jeugdtrauma’s. Ze lopen hierdoor doorgaans al een poos met gebitsproblemen. Ik spreek zoveel mensen die niet meer durven lachen of die niet meer normaal kunnen of durven eten. Soms leven ze al een tijdje op vloeibaar voedsel.”

Speelt schaamte ook niet een rol?

“Zeker! Mensen bekennen me weleens beschaamd dat ze al jaren niet bij de tandarts zijn geweest. Ze denken dan dat het niet veel erger kan. Ze zijn bang dat de tandarts er iets van denkt of zal zeggen. Maar bij CDC zijn we inmiddels heel wat gewend. Je hoeft je bij ons dus echt niet te schamen. Het belangrijkste is dat je de stap zet naar hulp voor je gebit.”

Wat is voor jouw werk het belangrijkst?

“Goed kunnen luisteren en doorvragen. Mensen de ruimte geven om hun verhaal te doen en daar ook de tijd voor nemen zodat ze zich gehoord voelen. Je bent bij CDC geen nummer. We zijn er echt om je weer te helpen richting een goed en gezond gebit. Of het nu om je eigen tanden gaat of om een tandprothese, een kunstgebit zeg maar. Wat voor ons telt, is dat je weer blij en lachend door het leven gaat.”

Waarnaar vraag je door?

“Het is vooral belangrijk om te achterhalen wat iemands echte klachten zijn. Dat bepaalt ook bij welke behandelaar ik een afspraak inplan. Als je al weet dat je een klikprothese of implantaten wilt, maak ik een afspraak voor je bij de tandarts/implantoloog. Is je wens cosmetisch en gaat het om facings of kronen, dan maak ik een afspraak bij een van onze cosmetische tandartsen. Is er sprake van parodontologie, oftewel ernstige tandvleesproblemen, dan plan ik een afspraak in met de parodontoloog.”

Hebben jullie ook een speciale angsttandarts?

“Bij CDC werken alleen maar ervaren angsttandartsen. Daar staan we landelijk om bekend. Mensen met angst voor de tandarts stel ik altijd meteen gerust. Bijvoorbeeld door ze te vertellen dat we tijdens de eerste afspraak alleen foto’s maken en dat dan nog geen behandelingen worden gedaan. Wat we wel doen, is samen met de patiënt de foto’s bekijken, zijn of haar wensen bespreken en op basis daarvan ons advies geven.”

Wanneer kan jouw dag niet meer stuk?

“Als ik heel veel intakes heb kunnen inplannen”, lacht Monique. “Nee hoor, ik ben blij voor iedereen voor wie ik het verschil kan maken. Niets mooier dan mensen die je komen vertellen dat ze achteraf blij zijn dat ze de stap hebben gezet en je hartelijk bedanken voor je luisterend oor en je geduld. Ik gun iedereen een mooie, gezonde toekomst met een brede lach!”

Over de schrijver
Dit artikel is tot stand gekomen door Lorette Laumans, marketing manager van CDC. Wij geloven erin dat verhalen van medewerkers met tandheelkundige adviezen en ervaringen van patiënten belangrijk zijn om te delen. Op deze manier laten we zien dat je bij CDC op het juiste adres bent als je voor veel ervaring, deskundigheid én vriendelijkheid kiest.
Reactie plaatsen
Wij maken gebruik van cookies
arrow_drop_up arrow_drop_down