17 februari 2022 
2 min. leestijd

Kies ik een kunst- of klikgebit?

Kies ik een kunst- of klikgebit?

Na een gebitsrenovatie heb je een perfect verzorgd gebit. Heb je de keus al gemaakt voor een kunstgebit, maar twijfel je nog of je toch misschien liever een klikgebit wilt? Lees hieronder de veel gestelde vragen over dit onderwerp. De specialisten van CDC Complete Tandzorg adviseren je graag.

Vraag: Welk gebit zit het prettigst?

Antwoord: Een gewoon kunstgebit zit los in je mond. Je mond- en kaakspieren moeten zich aanpassen aan je nieuwe gebit. Dit kan enige tijd duren, maar een op maat gemaakt kunstgebit zit zeker goed, zelfs zonder kleefmiddel. Een klikgebit zit daarentegen vast in je mond, vastgeklikt op een aantal implantaten. Zo kan het niet verschuiven en dat voelt veel comfortabeler.

Vraag: Welke gebitsrenovatie is het goedkoopst?

Antwoord: Dat is van vele factoren afhankelijk. Een los kunstgebit wordt vergoed door de zorgverzekeraars. De eigen bijdrage wisselt per verzekeraar. Een klikgebit wordt ook vergoed als een los kunstgebit niet goed past vanwege bijv. geslonken kaakbot. De zorgconsulenten bij CDC geven je advies m.b.t. de tarieven en vergoedingen van je zorgverzekeraar. Als er nog (slechte) tanden of kiezen getrokken moeten worden, vallen deze kosten niet onder de basisverzekering, maar onder de aanvullende verzekering.

Vraag: Welke behandeling gaat het snelst?

Antwoord: Dat is afhankelijk van de diagnose. Hoeveel extracties, hoe complex zijn deze? Onder narcose of plaatselijke verdoving? Hoeveel implantaten? Eén ding is zeker: bij CDC ga je nooit zonder gebit de deur uit. Omdat wij over een eigen inpandig laboratorium beschikken, gaat het bij CDC altijd sneller dan bij een reguliere tandarts. Daarnaast beschikken wij over Klinisch Prothese Techniekers die altijd klaar staan voor een perfect passend gebit.

Vraag: Vermindert de pasvorm van mijn kunstgebit in de loop van de tijd?

Antwoord: Als je een loszittend kunstgebit hebt, kan het zijn dat botvolume afneemt. Als dat gebeurt, slinkt je kaak en gaat je gebit door de jaren heen steeds minder goed zitten. Bij een klikgebit speelt dit probleem minder. De implantaten fungeren namelijk als kunstwortels en stimuleren je lichaam tot botopbouw. Je kaak blijft hierdoor beter in vorm. Tegenwoordig kan de tandarts met hulpmiddelen weer botopbouw realiseren zodat een klikgebit voor meerderen een oplossing is.

Vraag: Kan ik mijn kunstgebit inruilen voor een klikgebit?

Antwoord: Je kunstgebit is helaas geen occasion die je kan doorverkopen. Maar je kunt natuurlijk wel besluiten tot een nieuwe behandeling en alsnog kiezen voor een klikgebit. De tandarts kijkt dan of het mogelijk is om aanpassingen te maken voor een klikgebit. Bij CDC Complete Tandzorg werken behandelaren samen met tandtechnici die met je meedenken en oplossingen kunnen aandragen.

Vraag: Hoe moet ik mijn gebit verzorgen?

Antwoord: Een klikgebit haal je net zo makkelijk uit je mond als een gewoon kunstgebit om schoon te maken. Het is net zo belangrijk om je mond met implantaten en je kunst- of klikgebit te verzorgen als een eigen gebit. Een goede reiniging zorgt ervoor dat het gebit langer meegaat en je mond gezond blijft. De specialist geeft je de instructies mee die je hierbij nodig hebt.

Vraag: Moet ik nog steeds op controle met een kunstgebit?

Antwoord: Ook al heb je misschien geen tanden meer, de gezondheid van je tandvlees is nog steeds erg bepalend voor je algehele gezondheid. Wij signaleren vroegtijdig eventuele aandoeningen in de mond. We zien je daarom graag ieder jaar terug voor een periodieke controle om jou en je (klik- of kunst)gebit gezond te houden.

CDC Complete Tandzorg

Na je gebitsrenovatie ga je met een verzorgd gebit de deur uit, net als vele anderen voor je. Ben je nieuwsgierig naar de mogelijkheid van gebitsrenovaties? Of heb je vragen over klik-of kunstgebitten? Neem dan gerust contact met ons op. Of lees de recensies op onze website om meer te weten over persoonlijke ervaringen!

Wil je een intake afspraak maken? Klik dan hier


Over de schrijver
Dit artikel is tot stand gekomen door Lorette Laumans, marketing manager van CDC. Wij geloven erin dat verhalen van medewerkers met tandheelkundige adviezen en ervaringen van patiënten belangrijk zijn om te delen. Op deze manier laten we zien dat je bij CDC op het juiste adres bent als je voor veel ervaring, deskundigheid én vriendelijkheid kiest.
Reactie plaatsen