Liesbeth: ‘Eindelijk durf ik mijn gebit te laten aanpakken’

Liesbeth: ‘Eindelijk durf ik mijn gebit te laten aanpakken’

Liesbeth (48) was bang voor de tandarts en stelde haar bezoek maar uit. Maar ook had ze problemen met haar gebit. Uiteindelijk kwam ze bij CDC Complete tandzorg terecht. ‘Ik hoorde een reclame op de radio, waarin de vraag gesteld werd: ‘Ben je bang voor de tandarts?’. Daar kon ik ja op antwoorden, dus dat leek me wel wat. Toen ik ook nog een berichtje over CDC op Facebook voorbij zag komen, besloot ik een afspraak te maken.’ Lees hier Liesbeths ervaring.

Altijd al angst

‘Eigenlijk ben ik altijd al bang geweest voor de tandarts. Als kind al. Toch ging ik wel altijd netjes naar mijn afspraken. Ook toen mijn kinderen werden geboren, vond ik het belangrijk om naar de tandarts te blijven gaan. Ik heb een mooi gebit, en dat wil ik graag zo houden. Ik heb geen zin om na mijn vijftigste met een kunstgebit of bruggen in de weer te moeten. Daarom vond ik het zo vervelend dat de drempel naar de tandarts zo hoog was.’

Slechte ervaring

‘Mijn grootste klacht was dat ik angst had voor de tandarts, maar ook heb ik gebitsproblemen. Dat is eigenlijk ontstaan bij de tandarts waar ik voorheen altijd heen ging. Daar zat ik al een tijdje, maar ik was steeds minder tevreden. Alles wat hij uitvoerde, ging uiteindelijk weer stuk. Vullingen gingen eruit, na een wortelkanaalbehandeling brokkelde mijn kies af, tandhoesjes vielen er weer af… Daarom wilde ik bij mijn huidige klachten sowieso niet terug naar die tandarts. En hoe langer je niet gaat, hoe moeilijker het is om die stap te zetten.’

Bij CDC Complete tandzorg

‘Toen ik CDC Complete tandzorg op het spoor kwam, heb ik ze opgebeld om een afspraak te maken. Al snel werd ik teruggebeld. We bespraken het probleem, mijn angst en waar die angst precies vandaan kwam. Ook werd me uitgebreid uitgelegd wat er op een afspraak zou gebeuren. Dat gaf veel duidelijkheid en daarom hebben we een afspraak gemaakt. Ik was behoorlijk zenuwachtig, die eerste afspraak. Gelukkig zaten er heel lieve dames bij de balie. Ze hadden volop begrip voor mijn angst. Ook legde de assistente weer alles uit en gaf duidelijk aan wat er allemaal zou gebeuren. Ik merkte dat ik heel erg stap voor stap werd meegenomen in het proces. Dat geeft veel vertrouwen en rust.

De eerste behandeling

‘Eerst werd er een röntgenfoto gemaakt van mijn mond en tanden. Het was een soort scanapparaat dat rondjes om mijn hoofd heen draaide. De vrouw die erbij zat vertelde ook hierbij steeds wat er gebeurde en wat ze ging doen. Ze vroeg me of ze mijn hoofd mocht aanraken als ik me moest verplaatsen, deed niets zonder te zeggen wat er ging gebeuren. Dat voelt heel veilig en vriendelijk. Daarna ging ik met de tandarts in gesprek. Op basis van de foto’s bepaalt hij wat er allemaal gedaan moet worden, en overlegt met mij wat mijn wensen zijn. Zo hebben we een plan van aanpak gemaakt met een begroting erbij. Dat maakt dat het hele proces heel overzichtelijk en transparant is.’

Heel zenuwachtig

‘Na deze eerste afspraak hebben we de behandeling ingepland. Dat kon tijdens mijn vakantie, maar omdat ik me dan ontspannen wil voelen, kon het ook heel gemakkelijk op een ander moment gepland worden. Zo maakte ik eerst nog een afspraak met de mondhygiëniste. Ook daarvoor was ik heel zenuwachtig, omdat ik nog nooit een mondhygiënist bezocht had. Maar het was zo’n lieve meid, ze vroeg steeds hoe het ging en zei dat ik mijn hand moest opsteken als ik even wilde stoppen. Heel prettig allemaal.’

Echt gehoord worden

‘De rest van de behandeling zou in september plaatsvinden. Helaas heb ik mijn voet gebroken waaraan ik geopereerd moet worden, dus dat moet nog even wachten. Maar zodra het kan, plan ik meteen een nieuwe afspraak in! Mocht iemand anders ook in een situatie als de mijne zitten, dan zou ik willen zeggen dat mijn ervaring met de angsttandarts heel goed is. Je kunt zelfs onder narcose als je echt erg bang bent, dat verlaagt misschien de drempel. Zelf kies ik daar niet voor, de tandarts legde uit dat de behandeling goed kan onder plaatselijke verdoving. Maar gelukkig is iedereen zo lief en begripvol, dat jouw wens echt gehoord wordt.’




Over de schrijver
Dit artikel is tot stand gekomen door CDC Tandzorg. Wij geloven erin dat verhalen van medewerkers met tandheelkundige adviezen en ervaringen van patiënten belangrijk zijn om te delen. Op deze manier laten we zien dat je bij CDC op het juiste adres bent als je voor veel ervaring, deskundigheid én vriendelijkheid kiest.
Reactie plaatsen