11 februari 2021 
4 min. leestijd

Maak kennis met Isabelle, verpleegkundige bij CDC

CDC verzorgt wekelijks tientallen tandheelkundige behandelingen onder narcose in het speciale CDC Narcosecentrum in Best. Een tandheelkundige behandeling onder narcose is geen alledaagse gebeurtenis. Wij doen er dan ook alles aan om je zoveel mogelijk op je gemak te stellen en je zo goed mogelijk te informeren over hetgeen er allemaal komen gaat.

Eén van onze medewerkers waar je bij een narcosebehandeling bij CDC mee in contact komt, is Isabelle. Isabelle is verpleegkundige bij CDC waar ze al 8 jaar werkt en heeft een opleiding gevolgd als verpleegkundige, met specialisatie cardiologie, volbracht. Naast de rol geeft ze les aan de opleiding verpleegkunde in Heerlen.

“Mijn voornaamste rol is te zorgen dat patiënten zich op hun gemak voelen en ze te begeleiden direct na de ingreep, zodat ze thuis stabiel verder kunnen”, vertelt Isabelle.

Angst voor de tandarts

“De meeste mensen die bij me komen maken een bewuste keuze voor een tandheelkundige behandeling onder narcose. En die bewuste keuze komt vooral voort uit angst voor de tandarts. Natuurlijk zijn er meerdere oorzaken voor deze angst. Bij 40 plussers zie je dat de angst vaak voortkomt door de schooltandarts uit de jaren ’70 en ’80. De schooltandarts luisterde helemaal niet naar het kind en verdoofde nauwelijks. Daar hebben velen een trauma door opgelopen”, vertelt Isabelle.

Persoonlijk gesprek en goed luisteren is belangrijk

“Als patiënten bij mij komen, dan maak ik in de meeste gevallen een hartfilmpje dat door de anesthesioloog beoordeeld wordt. Ik vind het belangrijk om dan tegelijk een persoonlijk gesprek te voeren. Ik neem hier de tijd voor want rust, vertrouwen en vooral ook goed geïnteresseerd luisteren naar de patiënt is voor mij, maar zeker de patiënt, heel belangrijk.
Tijdens dit gesprek, vertel ik wat er gaat gebeuren en waar ze zelf goed op moeten letten, vooraf en achteraf. Bijvoorbeeld goed rusten, goede pijnstilling nemen en na de behandeling goed koelen. Dat kun je met een cold pack doen en als je die niet hebt een zak erwten uit de diepvries!”, lacht Isabelle.

De belofte

“Maar het belangrijkste is dat ik de belofte maak, dat als ze na de uitslaapkamer wakker zijn geworden en mij zien, zij weten dat de behandeling voorbij is. Dat is belangrijk voor het gevoel en vertrouwen. Het moment dat ze zijn ontwaakt en bij mij komen, verschijnt er bijna altijd een lach op het gezicht van de patiënt

Dat zijn voor de patiënt, maar vooral ook voor mij, de mooiste momenten. In de meeste gevallen kijken ze me met een lach aan en sommige controleren even mijn naamplaatje of ik het wel ben!” vertelt Isabelle. “Als ik ze dan ook nog het resultaat laat zien, zie ik vaak tranen van geluk! En vaak hoor ik dan: “Had ik dit maar eerder gedaan!” vertelt Isabelle.

Gemiddeld verblijft de patiënt een uur bij Isabelle.
Isabelle: “De begeleider is hier dan ook bij. Ik leg nogmaals goed uit waar ze deze dag en de komende dagen rekening mee kunnen houden en geef ze duidelijk advies in wat te doen. Als alles duidelijk is en de anesthesioloog akkoord is dat de patiënt naar huis mag, begeleid ik ze altijd tot aan de auto toe. Dat is de service die ik en het CDC team graag wil geven.”

Na de behandeling

De dag na de behandeling worden ze gebeld door de zorgconsulent om te controleren hoe het gaat. Na een week volgt er een controle afspraak bij de tandarts. “Sommige patiënten zoeken me dan even op om te laten zien hoe blij ze zijn en me te bedanken. Dat maakt mijn werk heel bijzonder”, sluit Isabelle af.

”Het moment dat ze ontwaken en mij zien, verschijnt er bijna altijd een lach op het gezicht van de patiënt.”

 

Over CDC Complete tandzorg

Het is nooit te laat voor de juiste tandzorg en er is altijd een oplossing. Voor iedereen! Bij CDC Complete tandzorg proberen wij voor iedereen de beste behandeling te vinden. Daarnaast zijn wij gespecialiseerd in angst en bieden wij dus ook veel ondersteuning, zodat je nooit bang hoeft te zijn. Voor vragen kun je altijd contact opnemen en dan luisteren we graag naar je. Er is niks verplicht, maar alles is mogelijk. 

Natuurlijk kun je ook direct een intake afspraak maken. Klik dan hier.


Over de schrijver
Dit artikel is tot stand gekomen door Lorette Laumans, marketing manager van CDC. Wij geloven erin dat verhalen van medewerkers met tandheelkundige adviezen en ervaringen van patiënten belangrijk zijn om te delen. Op deze manier laten we zien dat je bij CDC op het juiste adres bent als je voor veel ervaring, deskundigheid én vriendelijkheid kiest.
Lorette Laumans
Door

Lorette Laumans

op 01 Jul 2021

ben benieuwd waar deze reactie komt.

Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down